Dienstverlening door Belastingdienst nog steeds onder de maat

18 juni 2019

Voor de vierde keer sinds 2011 lieten de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en het Register Belastingadviseurs (RB), de beroepsverenigingen van in totaal ruim 12.000 fiscaal dienstverleners, een onderzoek uitvoeren naar de vraag hoe hun leden denken over het functioneren van de Belastingdienst. De belangrijkste onderzoeksresultaten en een aantal daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn opgenomen in een samenvatting – die als bijlage bij dit bericht is gevoegd.

De NOB en het RB willen met het regelmatig onderzoeken van de relatie tussen hun leden en de Belastingdienst tijdig trends en knelpunten signaleren. De kwaliteit van de dienstverlening en de samenwerking met de Belastingdienst zijn immers essentieel voor een goede en efficiënte beroepsuitoefening en een effectieve belastingheffing in Nederland.  

Gedaalde waardering kwaliteit van de dienstverlening
Enkele in het oog springende conclusies van het 2019-onderzoek zijn de volgende.

  • De bereikbaarheid en de toegankelijkheid van de Belastingdienst zijn nog altijd niet op het niveau dat anno 2019 verwacht mag worden.
  • De leden van NOB en RB ervaren een verharding in de manier waarop medewerkers van de Belastingdienst zich opstellen: formeler en waar mogelijk sneller geneigd tot het opleggen van boetes.
  • De kwaliteit van de dienstverlening door de Belastingdienst wordt gewaardeerd met een 5,9. Er is hierbij sprake van een dalende trend in vergelijking met de eerdere onderzoeken.
  • In het geval belastingadviseurs een vaste contactpersoon hebben bij de Belastingdienst, neemt de waardering over de kwaliteit van dienstverlening enorm toe.
  • Directe en persoonlijke communicatie tussen fiscaal dienstverleners en Belastingdienstmedewerkers leidt tot verbetering van de dienstverlening en vergroot de onderlinge (vertrouwens)relatie.

Belastingdienst nu aan zet
De resultaten evenals de aanbevelingen zijn inmiddels tijdens een persoonlijk gesprek met de Belastingdienst gedeeld. “We zien dat de Belastingdienst binnen hun beleid en budget probeert om het maximale te doen. Om de knelpunten op te kunnen heffen, roepen we de politiek op om de Belastingdienst veel meer middelen ter beschikking te stellen”, zegt Bartjan Zoetmulder, voorzitter NOB. Fons Overwater, voorzitter RB vult aan: “Vanzelfsprekend houden we de vinger aan de pols en blijven we goed naar onze leden luisteren of de samenwerking verbetert”.

> Persbericht Dienstverlening door Belastingdienst nog steeds onder de maat
> Samenvatting resultaten en aanbevelingen 2019-onderzoek De relatie van fiscaal dienstverleners met de Belastingdienst

Schrijf je in voor de RB nieuwsbrieven

Wil jij het belangrijkste fiscale nieuws in je inbox ontvangen? Of de leukste tips en nieuws over het beroep van belastingadviseur en hoe je dat kunt worden? Schrijf je dan nu in voor de periodieke nieuwsbrief RB voor mkb of RB Worden.

Op zoek naar een cursus om je kennis op peil te houden of een verdiepingsslag te slaan? Ontvang wekelijks ons cursusaanbod in je inbox!

Meld je hieronder dus snel aan voor de nieuwsbrief afgestemd op jouw wensen.